Blue Skies And Blue Dollars - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Paul Hietbrink - WaarBenJij.nu Blue Skies And Blue Dollars - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Paul Hietbrink - WaarBenJij.nu

Blue Skies And Blue Dollars

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

30 April 2013 | Argentinië, Buenos Aires

Ola!

Terwijl jullie allemaal in het Oranje rondhossen, met iets beter weer heb ik gehoord?, sta ik op het punt om (eindelijk) uit Buenos Aires te vertekken. Over 2 uurtjes neem ik namelijk de bus naar Iguazu, bekend om de enorme en schijnbaar heel mooie watervallen. Ik heb gehoord dat ze nog groter zijn dan de waterval in Sonsbeek, dus dat belooft wat.

Maar nog even over de afgelopen anderhalve week hier: Blauwe luchten, gemiddeld 25 graden gok ik, en in totaal 1 dagje regen,, loving it! Alles is zoveel beter met dit weer, niks doen, iets doen, uitgaan, noem het maar op en het is leuk! Na mijn weekje Spaans (oke misschien ook 1 of 2 keer, 2 keer, tijdens mijn weekje Spaans) heb ik het nachtleven hier nog even een tweede inspectieronde gegeven. De enooorme club waar we op zaterdag heen gingen was nu vooral binnen druk ivm de regen, maar daardoor vond ik de palmbomen die buiten in de wind slingerden juist wel heel bijzonder. Maar dat kon niet verhelpen dat ik net als vorige week op de schouder van de taxichauffeur in slaap viel om een uur of 6..*Note to self Volgende keer maar achterin gaan zitten misschien?

Voor de rest heb ik vooral gechilld in het hostel, vooral met een nederlandse jongen en meisje, wat heel gezellig was en die ik misschien nog wel tegenkom onderweg (min of meer dezelfde route als ik, de naapers ;) ). ENN heb ik na lang uitstel door mijn eigen luiheid eindelijk een tripje naar Uruguay gemaakt. Het duurde nog even voordat het lukte, want de ochtendferry had ik een beetje gemist.. Maar 's avonds ging ik het opnieuw proberen, ditmaal met 2 Engelse jongens die toevallig ook die kant op gingen, en waar ik zaterdag mee uit was o.a. Nu wel optijd weggegaan, en een hoop nieuwe paspoortstempels waren de beloning. Bij dit verhaaltje hoort wel wat achtergrondkennis over Argentinie op dit moment, dus hier komt het: In 2011 kwam de huidige president(e) Kirchner aan de macht. Een van haar eerste wetten was een verbod voor Argentiniers om Dollars te ruilen/pinnen/in grote hoeveelheden het land in te brengen. Aangezien de Peso een inflatie heeft van ongeveer 25-30% heb ik mij laten vertellen, willen mensen graag investeren in dollars als spaargeld. Daar komt nog bij dat het voor een vakantie ook nutteloos is om Peso's mee te nemen omdat geen enkele bank die wil wisselen buiten de buurlanden om. Dussss ontstond er een 'blauwe markt'. Inmiddels is de exchange rate voor 1 dollar daar over de 9 peso's heen! Ter vergelijking, als je geld pint per creditcard, of omruilt bij een bank krijg je 5.1-5.2 peso's per dollar....

Wat heeft dit met Uruguay te maken denken jullie nu? Nou daar kan je dus Dollars pinnen! Na 12 pinautomaten en met het gevoel dat de trip een beetje weggegooid geld was, vond ik gelukkig eindelijk een automaat die mooie 100jes spuugde! Al was het uitstapje uiteindelijk ook heel gezellig! Uit eten met de 2 engelsen en een jarige Amerikaan, die over vanalles mooie verhalen had, RUST, geen verkeerslawaai of muziek of wat dan ook.. Een soort oase aan de andere kant van de "rivier", bijna anderhalf uur met een speedferry.. Dus al met al kwam ik best blij weer terug in het hostel, nu alleen oppassen dat ik mijn cash niet verlies/laat jatten. Ideeen voor leuke verstopplekken zijn welkom.

En vanavond ga ik dus het comfort van de ligstoelbussen hier uitproberen, ik heb de optie 180 graden omklappen gekozen voor de zekerheid. Voor die 20 uur in de bus had ik die paar extra pesos wel over!

Nou doe Koning Willy de groeten, drink er nog een paar als je dit verhaal nog helemaal kon lezen, en anders ook. Ajoli!

ps. wie nog iets zoekt om om te lachen, De Speld Liveblog vd Inhuldiging,

  • 02 Mei 2013 - 15:56

    A.M.Ploeger-Schaapmanf:

    Lieve Paul, Je brief heb ik nog niet eens helemaal gelezen, maar deze gelegenheid om je te schrijven kwam voorbij, dus die kans grijp ik maar aan. Het heeft wel even tijd gekost voordat ik je brief op het scherm kreeg, alles is wat raadselachtig. Maar je verhaal klinkt spannend. Aan reisgenoten heb je kennelijk geen gebrek. Dat lijkt me een belangrijk onderdeel van het slagen van je reisplan.
    Kun je je inmiddels al aardig redden in het spaans? Om aan dollars te komen moet je kennelijk nogal wat moeite doen. Het was een leuk verhaal, hoewel voor mij niet overal even samenhangend. In elk geval bedankt.
    Vandaag is opa voor het eerst naar een soort societeit voor dementerenden. Daar doet hij met een stuk of vier anderen onder leiding activiteiten, lunchen, misschien wat fysiotherapie enz. Ik ben heel erg benieuwd hoe het hem bevalt. Zo meteen, ongeveer vier uur wordt hij weer thuis gebracht. Daarom stop ik nu maar, anders kan ik deze brief niet meer verzenden. Het ga je goed, veel plezier, het beste. Liefs van oma.

  • 03 Mei 2013 - 02:44

    Paul:

    Dag oma! Nou het lukt heel goed hoor met jouw internetkunsten, het staat er allemaal;). Mooi dat opa weer lekker bezig is, geeft jou ook weer wat rust neem ik aan.
    Spaans lukt nog niet echt helemaal, maar als de locals hier engels spreken probeer ik er een soort mengemoesje van te maken, om toch een beetje te oefenen.. Maar ik ga nog meer lessen nemen, in Cordoba of Mendoza, als ik hier weer wegga wil ik namelijk wel het gevoel hebben dat ik me overal een beetje kan redden. Laat me maar weten wat opa er van vond!
    Liefs, Paul

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paul

Actief sinds 05 Jan. 2013
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 5481

Voorgaande reizen:

11 Juli 2015 - 11 Juli 2015

Colombia

14 April 2013 - 27 Juli 2013

Zuid-Amerika

20 December 2012 - 06 April 2013

Oostenrijk

Landen bezocht: